Friday, September 14, 2012

"METEOROLOGÍA: RECORDS QUE NO LO SON" (2)


El récord mundial de temperatura mantenido por El Azizia (Libia) durante 90 años no es válido


La existencia de mejores datos refuerza los conocimientos sobre el clima.
Comunicado de prensa N° 956. Comunicado destinado solamente a informar a la prensa. No es un documento oficial.
Síguenos en Twitter @RAM_meteo
Y en Facebook RAMmeteorologia



GINEBRA, 13 de septiembre de 2012 (OMM) – Un grupo de expertos de la Organización Meteorológica Mundial (OMM) ha llegado a la conclusión de que el récord histórico de calor mantenido durante exactamente 90 años por El Azizia (Libia) no es válido debido a un error en el registro de la temperatura. El anuncio es el fruto de una investigación plagada de peligros realizada durante la revolución libia de 2011. El lugar más cálido del mundo es ahora, oficialmente, el Parque Nacional del Valle de la Muerte de California (Estados Unidos de América), lo cual constituye un título tan simbólico para los meteorólogos como lo es el monte Everest para los geógrafos.

Figura 1. Recostrucción de las temperaturas de septiembre de 1922 para diversas estaciones de Libia realizada por Jim Petit. Fuente: Wunderground.
Durante 2010 y 2011 un grupo de expertos internacional especial de la Comisión de Climatología de la OMM llevó a cabo una investigación a fondo del récord mundial de larga data de una temperatura extrema, de 58 ºC (136,4 ºF), a menudo citada por numerosas fuentes como la temperatura en superficie más alta del planeta y que se registró en El Azizia, aproximadamente a 40 kilómetros al sur-suroeste de Trípoli el 13 de septiembre de 1922. La investigación, que contó con el apoyo del Centro meteorológico nacional de Libia, se llevó a cabo para el Archivo mundial de fenómenos meteorológicos y climáticos extremos (http://wmo.asu.edu/) de la Comisión de Climatología de la OMM. Este Archivo es el registro oficial de récords mundiales de fenómenos meteorológicos y climáticos extremos comprobados de la Organización.
El comité de investigación, compuesto por expertos climáticos de Libia, Italia, España, Egipto, Francia, Marruecos, Argentina, Estados Unidos de América y Reino Unido, estableció que cinco factores habían sido los causantes de que se estableciese el récord de temperatura extrema de El Azizia en 1922, a saber: a) instrumentos problemáticos, b) un observador probablemente carente de experiencia, c) un sitio de observación emplazado en material de tipo asfalto, que no era representativo del suelo local del desierto, d) escasa correspondencia de las temperaturas extremas con las de otras localidades cercanas y e) escasa correspondencia con las temperaturas que se registraron posteriormente en el sitio.

Figura 2. El puesto comercial en Al Azizia, Libia en 1923. La foto fue tomada desde el fuerte militar italiano ubicado sobre una pequeña colina al sur del puesto comercial. Fue en este fuerte donde la temperatura de 58 ° C se observó en el 13 de septiembre de 1922 (usado con permiso de la familia del general Enrico Pezzi). Fuente: Wunderground.com
El comité de evaluación de la OMM llegó a la conclusión de que la hipótesis más convincente con respecto al récord de 1922 era que un observador novato e inexperimentado, sin formación en el uso de un instrumento inadecuado, cuyas lecturas podían interpretarse erróneamente con facilidad, no registró debidamente la observación y, por consiguiente, se equivocó en aproximadamente siete grados Celsius.
Sobre la base de estas conclusiones, la temperatura extrema de 58 ºC medida en El Azizia en 1922 quedó invalidada en el Archivo mundial de fenómenos meteorológicos y climáticos extremos de la Comisión de Climatología de la OMM.
“Esta investigación demuestra que, gracias a las continuas mejoras en meteorología y climatología, ahora los expertos climáticos pueden volver a analizar los registros meteorológicos del pasado de forma mucho más detallada que nunca. El resultado final es un conjunto de datos climáticos aún mejor que los anteriores para el análisis de cuestiones importantes mundiales y regionales relacionadas con la variabilidad del clima y el cambio climático”, dijo el señor Randall Cerveny, ponente sobre los fenómenos meteorológicos y climáticos extremos de la OMM.
En consecuencia, la conclusión de la evaluación realizada por la OMM fue que la temperatura oficial en superficie más alta fue la de 56,7 °C (134 °F), registrada el 10 de julio de 1913 en el rancho Greenland (Valle de la Muerte) en California (Estados Unidos). Puede consultarse información completa sobre la evaluación en el número en línea del Boletín de la Sociedad Meteorológica Americana (http://dx.doi.org/10.1175/BAMS-D-12-00093.1).



Figura 3. El nuevo y oficial lugar más cálido del planeta: Death Valley, California. De espacios amplios, vistas infinitas, agua salada intensamente, calor alucinante. Crédito de imagen: Wunderphotographer SonomaCountyRAF. Fuente: Wunderground.com

En el Archivo de fenómenos meteorológicos y climáticos extremos (http://wmo.asu.edu/) de la OMM figura una lista completa de esos fenómenos. Entre ellos cabe citar las temperaturas mundiales más altas y más bajas, récords de precipitación, el pedrisco más pesado, el período de sequía más prolongado, la máxima ráfaga de viento y los fenómenos meteorológicos y climáticos extremos de los hemisferios.
Puede verse la entrevista con Randall Cerveny, Ponente de la OMM sobre fenómenos meteorológicos y climáticos extremos, en la dirección web http://vimeo.com/49196737.

Miembros del comité
Khalid Ibrahim El Fadli, Departamento del Clima y del Cambio Climático del Centro meteorológico nacional de Libia, (kelfadli63@gmail.com)
Randall S. Cerveny, Facultad de Ciencias Geográficas de la Universidad Estatal de Arizona, Estados Unidos (Cerveny@asu.edu)
Christopher C. Burt, wunderground.com (Weather Underground, Inc.), (ccburt@earthlink.net)
Philip Eden, Chilterns Observatory Trust, Reino Unido (philip@weather-uk.com)
David Parker, Centro de Hadley del Servicio Meteorológico de Reino Unido (pressoffice@metoffice.gov.uk)
Manola Brunet, Centro del Cambio Climático (C3), Departamento de Geografía, Universidad
Rovira i Virgili, España (manola.brunet@urv.cat)
Thomas C. Peterson, Centro Nacional de Datos Climáticos de la Administración Nacional del Océano y de la Atmósfera (NOAA), Estados Unidos, (thomas.c.peterson@noaa.gov)
Gianpaolo Mordacchini, Departamento Climatológico del Servicio Meteorológico de la Fuerza Aérea Italiana, clima@meteoam.it
Vinicio Pelino, Departamento Climatológico del Servicio Meteorológico de la Fuerza Aérea Italiana, (clima@meteoam.it)
Pierre Bessemoulin, Météo-France, (Pierre.bessemoulin@yahoo.fr)
José Luis Stella, Servicio Meteorológico Nacional, Departamento de Climatología, Argentina
Fatima Driouech, Servicio de Estudios climáticos de la Dirección Nacional de Meteorología de Marruecos
M.M Abdel wahab, Departamento de Astronomía y Meteorología, Universidad de El Cairo, Egipto

La Organización Meteorológica Mundial es el portavoz autorizado de las Naciones Unidas sobre el tiempo, el clima y el agua
Para más información, diríjase a:
Clare Nullis, agregada de prensa, Oficina de comunicación y de relaciones públicas, Tel.: + 41 (0) 22 730 8478; cel.; 41 (0) 79 709 13 97
Michael Williams, Chief, Communications and Public Affairs. Tel: +41 (0)22 730 8315.


Saludos a todos.


Mariscal Tro

Fuente: Meteored http://meteored.com

21 Comments:

Anonymous Anonymous said...

I have been absent for a while, but now I remember why I used to love this site.


Thank you, I’ll try and check back more frequently.
How frequently you update your web

site?
My page > Catral

9:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks a lot for sharing this with all people you actually know what you are speaking approximately!
Bookmarked. Please

also consult with my web site =). We

will have a hyperlink change contract among us!
My site - employment tool hire

10:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

My husband and i have been quite lucky that

Louis could conclude

his

researching using the precious recommendations he got out of your site.
It is now and again perplexing to just find yourself offering information and facts some others might have been selling.
Therefore we understand we have got the website owner to give thanks to for
that. The most important illustrations

you made, the simple site

navigation, the relationships you will make it easier to
create - it is

everything amazing, and it is leading our son and us know that that subject is interesting,
and that is

particularly fundamental. Thanks for everything!
My webpage > https://dev3.lorea.org/profile/ShantaePeterson1984

3:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

It is the best time to make some plans for the future and it's time to be happy. I've read
this post and if I could I want to suggest you few interesting things or

tips. Perhaps you could write next articles referring to this article.
I wish

to read more things about it!
My website wiki.mes-fourwinds.org

11:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

I have been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts


on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled
upon this web site. Reading this

information So i am happy to convey that I have a very good
uncanny feeling I

discovered exactly what I needed. I most certainly will make sure
to do not forget this website and give it a look regularly.
Feel free to surf my web-site slow motion sky tv

10:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hey! I know this is kinda off topic

but I was wondering which blog platform are you using for this website?

I'm getting fed up of

Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking at options for another platform. I

would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

Also visit my web page: gpopai.usp.br

8:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Whoa! This blog looks exactly like my old one!
It's on a completely

different topic but it has pretty much the same layout and design. Superb choice of colors!

Visit my blog ... jobs in spain mechanic

11:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks for the marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you could be a great author.
I will make sure to bookmark your blog and will often
come back sometime soon. I want to encourage yourself to
continue your great work, have a nice afternoon!


Also visit my homepage my.houselectrozik.com

9:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

When I originally commented I clicked the -Notify me when new
comments are added-

checkbox and now every time a comment is added I get four emails with the identical comment.


Is there any approach you can remove me

from that service? Thanks!

Also visit my web page androinica.com

10:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

I appreciate, cause I found exactly what I was looking for.
You have ended my four day long hunt! God

Bless you man. Have a great day. Bye

my web site - scottgrimes.net

2:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

My coder is trying to convince me to move to .net from
PHP. I have always disliked the

idea because of the expenses. But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on various websites for about a year and
am nervous about

switching to another platform. I have heard great things about blogengine.
net. Is

there a way I can transfer all my wordpress posts into it?

Any help would be

greatly appreciated!

My web page ... svetsila.ru

5:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

We are a gaggle of volunteers and opening a new scheme in
our community.

Your site offered us with valuable info to work

on. You've performed an impressive job and our whole

group can be grateful to

you.

Feel free to surf to my homepage online buying lcd tvs

9:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

I have been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts

on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site.

Reading this

info So i am happy to convey that I've a very good uncanny feeling I

discovered just what I needed. I most certainly will make sure to do not forget this website and give it a look on a constant basis.

Also visit my blog post - property advertising

1:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Of course, what a fantastic site and informative posts, I
definitely will bookmark your blog.Best Regards!


Also visit my web-site ... http://www.mywebber.de/benutzer/50330/lesezeichen/

9:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

Thanks on your marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you
are a great author.I will always bookmark your
blog and definitely will come back in the foreseeable

future. I want to encourage you to continue your great work, have a nice afternoon!


Feel free to surf to my webpage http://friender.co/members/daysiroberts1988/activity/171830/

11:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

I like what you guys tend to be up too. Such clever work
and reporting! Keep up the terrific works guys I've incorporated you guys to my own blogroll.

Take a look at my homepage :: fw property norwich

11:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this
blog loading? I'm trying

to determine if its a problem on my end or if it's the blog.
Any feed-back would be greatly appreciated.

Look at my webpage; http://home2Pet.com.br/index.php?do=/blog/70/visit-torrevieja-while-in-alicante-spain/

5:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

I think other web-site proprietors should take
this site as an model, very clean

and fantastic user friendly style and design, as well as the

content. You are an expert in this topic!

My webpage ... alexischiina.com

11:11 PM  
Blogger xumeiqing said...

151218meiqing
michael kors outlet
canada goose outlet
nike air huarache
canada goose jackets
beats by dre
ray-ban sunglasses
oakley sunglasses
abercrombie
louis vuitton outlet
uggs clearance sale outlet
cheap jordans
timberland boots
louis vuitton outlet
christian louboutin outlet
michael kors outlet
coach outlet
montblanc
michael kors outlet
louis vuitton outlet
ray ban sunglasses
uggs outlet
uggs outlet
supra shoes
nike air max
louis vuitton purses
uggs on sale
ray ban outlet
michael kors outlet
coach outlet
canada goose
tory burch outlet
coach outlet store online
uggs on sale
jordans
ray-ban sunglasses
michael kors handbags
louis vuitton outlet
adidas originals
michael kors outlet online
louis vuitton backpack

4:38 AM  
Blogger raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.19
coach outlet store online
ralph lauren uk
colts jerseys
pandora charms outlet
polo ralph lauren outlet
new england patriots jerseys
pandora
nike shoes
christian louboutin shoes
football pas cher

8:49 AM  
Blogger yanmaneee said...

golden goose outlet
moncler
curry shoes
supreme clothing
kyrie 7
supreme
moncler jackets
golden goose sneakers
yeezy boost 380
pandora

1:34 PM  

Post a Comment

<< Home